Åndelige ritualer på landsbygda i Thailand

I Thailandsk kultur er sløret mellom denne verden og den andre siden tynnere enn i vesten. Bli med på animistiske ånderitualer i Isaan, Thailand.

Bilde: Familien er samlet rundt offergavene og er klar til å servere sine forfedre. Foto : Frank Hansen

Relasjon til åndene

Jeg var i en liten landsby i Surin som er en provins i Nord Øst Thailand (Isaan). Der er det tradisjon at man holder ritualer for åndene, og særlig når det kommer folk på besøk. Dette fordi at de besøkende ikke bare er i en verden med mennesker, men også er på området der åndene bor. Da er det vanlig folkeskikk å si takk for at man får være på besøk og det vil også gjøre oppholdet bedre dersom man blidgjør åndeverden. Den usynlige verden er noe man erkjenner, respekterer og forholder seg til både i hverdagen og til fest.

Flere typer ånder

I Thailandsk tro så er det mange ulike kategorier av åndelige vesner, og innen hver kategori er det mange underkategorier. Naturånder, forfedre, demoner, engler er noen typer. I ritualet som vi gjennomførte så ofret vi til både forfedre og naturåndene på landområdet. I Thailand ser man på naturen som besjelet. Når noen bygger et hus så tar man samtidig seg til rette der åndene bor. Dette er landånden som jeg snakker om. Disse har egne små hus som lages når man flytter inn i en bolig eller lager et forretningsbygg. Alle bygg i Thailand har et åndehus (se bilde under).

Bilde: Familiens åndehus for landånden. Foto: Frank Hansen

Kontakt med åndene

Det er selvsagt viktig å forholde seg til landånden og forfedrene på forskjellige måter, dog begge med høyeste respekt. En av de eldre i landsbyen hjalp oss med å utføre ritualene korrekt. Ritualene utføres tidlig på morgenen, men forberedelsene starter dagen før. Jeg var med til slakteren dagen før og fikk grisehoder. Grisehodene, frukt, brennevin, betelnøtter, vann, juice og ulike matretter bæres ut. Ritualene til landånden foregår ved åndehuset, mens ritualet til forfedrene er i gresset foran huset. Den fortsatt lave morgensola møtte røkelsen som spant mot himmelen som DNAmolekyler. Vi foldet hendene til en “wai” og gikk inn i en meditativ tilstand der vi takket for alt det gode og inviterte åndene til et herremåltid. Deretter skjenket vi brennevin i små glass ,og skar biter at grisehodet som ble servert på bananblader. Familien mimrer og kanskje spør de om tegn slik at de kan få helgas beste lottotall. Det er en fin stund der man er forbundet i nuet, men samtidig i historien og eksistensen forøvrig.

Bilde: det er bestemte måter å utføre ritualer med åndeverden. En av de eldre var ritualenes leder. Foto: Frank Hansen

Ritualene bevarer thailandsk matkultur

Under ritualene til forfedrene serveres favorittrettene til de avdøde. “Dette bidrar til å bevare vår matkultur”, fortalte en av de eldre. Thailand har en rik matkultur, og de fleste rettene i Isaan er sterkt knyttet til lokale råvarer. I dag er det matmarkeder der bønder selger sine varer, men fortsatt byttes grønnsaker, urter, fisk, kjøtt og egg mellom naboer. Dette bidrar til gode relasjoner der man er gjensidig avhengige.

Bilde: et utvalg av offergavene som består av mat og drikke, laget og presentert med sjel. Foto: Frank Hansen

Bilde: Forfedreritualet gjennomføres ved at man serverer mat til åndeverden og prater med de avdøde. Foto: Frank Hansen

Likheter til nordmenns besøk til kirkegården

Selv om ritualene er ikledd en eksotisk drakt, så er det ganske likt nordmenn sine ritualer når vi besøker forfedres gravsteiner. Vi legger blomster, som også er vanlig i ritualene beskrevet her, og vi kan også legge ting som den avdøde liker. På samme måte som i Thailand, så har vi en slags monolog med våre kjære på den andre siden. Og mens vi er ved grava mimrer vi gjerne litt. Så det er veldig like praksiser. Thailendere har dette elementet med mat som er helt sentralt og det er kanskje noe mer innlevelse.

Bilde: Den rituelle eksperten åpner ritualet med røkelse og blomster. Har du noen gang tenkt på hvorfor blomster er så sentralt i ritualer over hele verden? Foto: Frank Hansen

Hjemmene i Surin er gjerne knyttet til en rekke ressurser som urter, fiksedammer, frukt, kokospalmer etc. Foto: Frank Hansen

Disse ritualene er ikke dystre/triste som de kan være i kristne tradisjoner, men bærer preg av god stemning. Foto: Frank Hansen

Vi fikk takk fra åndene

Det er stille. Fuglene kvitrer og duften av røkelse henger enda i luften. Det var en helt spesiell stemning der vi satt og småpratet i gresset. Plutselig lyser en av de eldre opp. “SE DER!” sier han og prøver å beholde roen. Noen meter fra oss “danser” en diger slange. Sola treffer den og den glimrer i sølv og lyseblå. Den er ikke redd (men det var jeg), men heller ikke truende. Den beveger seg i sirkler og forsvinner inn i jungelen. “Det er ikke tilfeldig at denne kom akkurat når vi avsluttet ritualet”, sier den eldre. Dette var et veldig godt tegn fra åndene. De er fornøyde og takker oss”. Slanger er hellig i Thailand, særlig noen typer som kobra.

Sølvslangen kom rett etter dette bildet ble tatt, da vi ryddet opp. Foto: Frank Hansen

Noen tanker til slutt

Målet med denne lille teksten var å ta deg kjapt med på en reise til Thailand utenfor allfarvei, og samtidig gi deg innsikt i thailandsk kultur. Små og store ritualer der man forholder seg til en ikke-synlig verden er en del av hverdagslivet i Thailand. Det faller dem helt naturlig og grunnen til at de fortsetter å eksistere, tror jeg, er at de har verdi for folk i denne kulturen. I tillegg gir ritualene en god følelse, de lærer barna om viktigheten av å være gavmild og uselvisk (kanskje den viktigste verdien i buddhismen), de er sosiale sammenkomster og man tror det gir god karma eller bringer lykke. Jeg har etterhvert lært meg å overgi meg til andre kulturers praksiser og disse ritualene oppleves for meg som veldig godhjerta handlinger av stor verdi for både individ og samfunn. Handlingene binder folk sammen både på denne og den andre siden, men også gjennom historien og i andre dimensjoner.

Jeg gjorde feltarbeid i Thailand. Les masteren her.

Usikker på hva sosialantropologi er? Les denne.

Previous
Previous

Viktor Frankl: oppdagelsen av mening i lidelse

Next
Next

Dragen fra tåkedalen: en fortelling om fordommer